Elsősegély csomag hegyi túrákhoz

A mai posztot Milka Zsolt, a magashegyiturak.ro szerkesztője írta. Zsolt az aradi mentőszolgálatnál dolgozik, szabadidejében túrázik és fut.

Felszereléséhez, általában minden túrázó csomagol valamennyi ragtapaszt, kötszert, esetleg fertőtlenítőt, azonban nem biztos, hogy ez a sebtében összeállított készlet valós helyzetben elégséges. Egy jó elsősegély csomagban ennél több van, azt átgondoltabban kell összeállítani, olyan módon, hogy a lehető legtöbb baleseti szituációban segítségünkre legyen. Szerintem legalább a túravezetőnél egy lentebb bemutatott komolyabb csomagnak is lennie kell.

Elsősegély tok

Az elsősegély…

” kifejezi a bajbajutott körüli mindazon elsődleges tevékenységeket amelyek a személyekre és a tárgyi környezetre leselkedő veszélyek elhárítását és a további károk kialakulásának megakadályozását célozza. Ebből pedig legfontosabb szempont az emberi élet mentése, az egészségkárosodás megállítása vagy késleltetése kell, hogy legyen”

Konkrétabban: az első segítségnyújtást a rosszullétek és a balesetek alkalmával a beteg vagy sérült személyek ellátására értjük, addig amíg magasabban képzett mentőegység át nem veszi tőlünk a feladatot. Ha magashegyi, vagy csak úgy általában civilizációtól távol eső környezetben gondolkodunk, akkor ez az utolsó fél mondat kiemelt jelentéségű, hiszen a segítség a legjobb esetben is órák múlva érkezik, de nem ritka eset, hogy saját magunknak kell megoldanunk a sérült vagy beteg áldozat kimentését.

Kötözés

Bár az elsősegély csomag tartalmáról szeretnék írni, de előtte feltétlenül az elsősegély nyújtó tanfolyamok fontosságát kell megemlítenem. Megtanulható tudás, nem ördöngösség, viszont időt és energiát kell fektetni az elsajátításba. Csak az elsősegélycsomag megléte nem old meg semmilyen helyzetet. Ne legyünk nyugodtak attól, hogy ott figyel zsákunkban a drágán összeállított készlet. A szakszerű használatot tanulni kell. A tanultakat rendszeresen újra gyakorolni, hiszen a nem használt készség és tudás hamar elfelejtődik.
Egy jó tanfolyam egyáltalán nem a kütyükről szól. Helyzetfelismerést, döntésképességet, lélekjelenlétet, eszközök nélküli technikákat és improvizációs készséget tanítanak. Ezt mindig magunkkal hordjuk. Azt kell mondanom, hogy nagyobb „bűnt” követ el az, aki tanult tudás nélkül, jól felszerelt elsősegély csomaggal járja a vadont, mint az aki nem visz magával csomagot, viszont jól begyakorolt tudással bír.

Az elsősegélynyújtás elvei

Mindig és mindenkor előbbrevaló az elsősegélynyújtó biztonsága. A segítség megérkezéséig, az elsősegélynyújtó jelentheti az életbenmaradás esélyét mindazok számára, akik megsérültek. Mindig mérjük fel a leselkedő veszélyeket, ne megfontolatlanul, hősiességtől fűtve ugorjunk segíteni. Még egy plusz áldozat nem szükséges. „Lassan sietünk” , maradjon idő mérlegelni…

A segítségnyújtás aranyszabálya: „mindenekelőtt ne ártsunk” (primum nil nocere). Ehhez kell a tudás és a felelőségérzet. Ugyanakkor a legtöbb esetben az emberek éppen azért nem segítenek mert félnek, hogy csak még rosszabbat tesznek. Sokszor nem lehet rosszabbat tenni. Mit számít néhány eltört borda, ha azon az áron fenn tudtam tartani a keringést. Ha valakin segítettünk, azt nem hagyjuk ott, addig, míg át nem adjuk egy magasabban képzett egységnek. Nem megyünk el, nem bízzuk rá másra. Felelősséggel tartozunk érte, mi vagyunk azok akik részletesen el tudják mondani, hogy mi történt, hogyan jutott a páciens az adott állapotba, és mit tettünk érte.

Minden túrázónak legyen alap elsősegélycsomagja!

Könnyen elérhető helyen, azonnal felismerhető csomagolásban. Ha lehet, a saját csomagjával lássuk el a sérültet. Őt kimenekítik (akár helikopterrel), de nekünk még le kell jönnünk, szükség lehet a saját csomagunkra még. Egy komoly baleset sokkolja az egész csapatot. Egy képzett elsősegélynyújtó figyeljen a társakra is. Ök lelkileg sérülhetnek. Gyakran egyszerű feladatok kiszabásával megoldható, hogy mentálisan ne csússzanak szét az emberek: „Gyere ide mellém és adogasd amit kérek…”, „Fogd meg és tartsd mereven a fejét…”, Gyüjtsetek fát és rakjatok tüzet…”  Legyünk határozottak! A könnyü sérültek is bevonhatóak különböző feladatok elvégzésébe.Több sérült esetén el kell döntenünk az ellátás sorrendjét. Vigyázat egyáltalán nem biztos, hogy a leghangosabban üvöltő sérült egyben a legsúlyosabb is! Ellátás után is folyamatosan figyeljünk a sérültre. Lehetnek olyan alattomos, nem látható belső sérülések (koponya sérülések, belső vérzések), amelyek következtében később összeomolhat a beteg.

Az elsősegélycsomag tartalma

És akkor most lássuk magát az elsősegélycsomagot. Ugye tipikusan az a befektetés, ami reméljük soha nem fog megtérülni. Egy jó elsősegélycsomag, mindent tartalmaz, amire szükségünk lehet, kis térfogatú és könnyű. Ezek egymásnak gyökeresen ellentmondó kritériumok, melyek miatt kompromisszumokat kell kötnünk. Léteznek szaküzletekben készen összeállított hegyi elsősegélycsomagok. Sajnos az olcsóbbak meglehetősen silány minőségű tartalommal rendelkeznek, a profi csomagok pedig iszonyatosan drágák. Sokkal jobb és olcsóbb megoldás, ha patikában bevásárolva mi magunk állítjuk össze saját csomagunkat. Ez azért is előnyös mert így alaposan megismerjük tartalmát, tudjuk mit tettünk bele, és azt mire szánjuk. Annyi felszerelést tegyünk a csomagba, amennyi 1-2 súlyosan sérült személy ellátásához kell.

Nem tűnik nagynak

A tok

Egy jó tok rögtön felismerhető (rikító színű, vagy van rajta megfelelő jelzés), külső rögzítési pontjai által övre, hátizsákra is felcsatolható, vízhatlan, könnyen nyitható, jól átlátható, és amennyire csak lehet, egyben tartja a felszerelést, az nem szóródik szét. Lehet venni kész, de üres tokokat, de simán használhatunk bármilyen megfelelő méretű kritériumoknak nagyjából megfelelő szütyőt is.

Elssősegély csomag tartalma kinyitva
Az elsősegély csomag tartalma

A tartalom

Kezdjük a különféle ezközökkel.  Szerintem az elsősegély csomag tartalma és a túrafelszerelés egymás kiegészítői, ezért, nem írom az elemlámpát, hiszen az amúgy is velünk van. Nem említem külön a kötszerollót – amely alaptartozék lenne – mivel biztosan van nálunk egy jó kés, amely terepi körülmények között kiválóan helyettesíti azt.

• Gumikesztyű – két pár. Elsősorban a mentő biztonsága érdekében. Ugyanakkor bár nem steril, még mindig tisztább, mint a koszos kéz.
  • Kisolló – a hegyes végű, a minőségibb fajtából. Precíz vágásokat ejthetünk vele, de akár fogónak is használhatjuk.
  • Csipesz – a Victorinox bicskák csipesze már kiváló tüskék  és kullancsok eltávolítására. Csomagolhatunk helyette direkt kullancskiszedő csipesz is.
  • Biztosítótűk – 2 darab. A nagyobb fajtából, kötszer rögzítéséhez használjuk.
  • Stetril szikepenge – 1- 2 darab. Hasznos ezköz lehet, akár tüskék kipiszkálásához is.
  • Arcmaszk – szájból – szájba lélegeztetésnél ez kerül az áldozat és a mentő közé.Izolációs fólia –  a kétszínű véd a melegtől és a kihüléstől is. Csodákat azért ne várjunk tőle. A súlyosan égett testrészt is ebbe csomagoljuk.
  • Kötszerek – Ebből legyen több és többféle, de ugyanakkor fontos tudni, hogy elsősegély nyújtásakor vérzés elállítására bármit felhasználhatunk – pólót, törölközőt, kendőt. A sterilitás csak másodlagos fontosságú, első mindig a vérzés elállítása, a végtag rögzítése. Az esetleges fertőzést majd a kórházban kikezelik.
  • Steril gézlapok – 5- 10 darab, 10 × 10 cm – . Ez kerül direkt a sebre, vigyázzunk, ha lehet ne szennyezzük be.
  • Gyorskötöző pólya – 1- 2 darab. Kötszer és tampon egyben. Könnyű vele dolgozni, steril csomagban kapható. Nagyob sebek gyors ellátásához ideális.
  • Géztekercsek – 2 darab. Általában nem sterilek, a gézlapok rögzítésére szogálnak. Elvileg nem érintkeznek közvetlenül a sebbel. Létezik 10cm × 150 cm-es vákumos csomagolásban, nagyon kis helyet foglal. A szegett szélűvel jobb dolgozni.
  • Rugalmas pólya – 1 darab 10cm × 5m. Ezt hívjuk gumifáslinak is. Nagyon szépen és szakszerűen lehet vele kötözni. Sokkal könnyebben használható a géztekercsnél. Rándulások rögzítéséhez is használjuk.
  • Háromszögletű kendő – 1 db. Végtag felkötéséhez ajánlott, de sima, jó nedvszívó gézanyagként használhatjuk erős vérzések elállítására. Nem kötelező, de praktikus.
  • Ragtapaszok – több különböző méretű. Tapasztalatom szerint ebből fogy mindig a legtöbb. Vegyünk valami drága márkásat ( pl. Hansaplast), az olcsó nem tapad túl jól.
  • Ragasztó tekercs – szerintem nagyon hasznos, nem csak elsősegélyre ( az Omnipast nekem bevált.)
  • A fertőtlenítő szerek közül leginkább a 30 ml – es kiszerelésben is kapható Betadine – t ajánlanám. Ezt sebre is önthetjük. Bemosakodhatunk, eszközeinket fertőtleníthetjük vele. Orvosi alkoholt ne vigyünk, sebbe nem önthető!

Gyógyszerek

Ez már egy bonyolultabb kérdéskör. Gyógyszert egy másik személynek hivatalosan csak orvos, bizonyos gyógyszereket szakápoló is adhat. Klasszikus értelemben ezek nem részei az elsősegély csomagnak. Egy túrán, azonban néhány gyógyszer jól jöhet. Azt ajánlom, hogy saját csomagunkba csak azokat a gyógyszereket tegyük, amelyeket mi magunk ismerünk, használtunk már, és beváltak. Ezeket pedig magunknak tartogassuk. Ha mégis valakinek gyógyszert adunk saját csomagunkból, akkor kérdezzünk rá, hogy allergiás-e valamire. Ha hajlamos allergiára, ne javasoljuk a gyógyszert, ha gyógyszerallergiás semmiképpen ne adjunk neki készletünkből. Kérdezzünk rá, hogy szedett-e már ilyet, hatott-e! Ha nemleges a válasz, nem javasolt a gyógyszer bevétele.

Véleményem szerint egy túrán az alábbi gyógyszercsoportokra lehet szükség (példákkal zárójelben):

• általános fájdalomcsillapító (Algopyrin, Aspyrin, Nurofen,  Paracetamol – túladagolható!)
  • általános gyulladáscsökkentõ (Algopyrin, Aspyrin, Cataflam)
  • lázcsillapító (Algopyrin, Aspyrin, Nurofen, Paracetamol)
  • hasi görcsoldó – fõleg nõknek (No-Spa)
  • hányingercsillapító (Cerucal, Daedalon)
  • hasfogó (Smecta porkeverék, aktív szén)
  • hashajtó (Guttalax cseppek)
  • migrén ellenes gyógyszer (Imigran – nagyon erős, csak orvosi javallatra, rendesen kiütheti a pácienst)
  • konyhasó (kis tasakban – sópótláshoz, vízmérgezés esetére)
  • glukóz cukorka ( vércukor szint megemelésére – vigyázat utána hamar visszaeshet)

Szerintem ezek közül mindenki válassza ki azt a néhányat, amelyet már kipróbált, és jól reagált rá a szervezete. Úgy gondolom, hogy az Algopyrin, Paracetamol és Cataflam az a minimum, amit érdemes berakni láz, fájdalom, és gyulladás csillapítására. A csomagban tárolt gyógyszereket külön, vízmentesen záródó zacskóba tegyük, lehetőleg a dobozuk nélkül, hogy kevesebb helyet foglaljanak, de úgy, hogy a gyógyszerlevélen látszódjon a felirat (és ha rajta van, a hatóanyagtartalom), és csomagoljuk mellé a betegtájékoztatót is.

Vigyázat, a gyógyszerek szavatossága viszonylag hamar lejár, és vegyük figyelembe azt, hogy csomagunk nem állandó szobahőmérsékleten van tárolva – sokkal hamarabb cseréljük készletünket belőle. Úgy gondolom gyógyszercsoportonként 3 – 4 tablettánál több nem kell.  Saját elsősegély csomagom, mivel amúgy is minden túrán velem van, egyben túlélőcsomagként is szolgál. Emiatt tartalmaz még tájolót, öngyújtót, tűt és cérnát, sípot, 2- 3 m erős zsinórt is. Ha ezt mind beletesszük, nem ússzuk meg 250 – 350 gramm alatt az elsősegélycsomagunkat. Hogy ez sok-e vagy kevés? Mindenki maga döntse el. Egy komolyabb magashegyi túrára szerintem kénytelenek vagyunk komolyabb csomagot vinni. De, ha nem is cipel mindenki ennyire felszerelt csomagot, a túravezetőnek felkészültnek kell lennie.

Kersés az elsősegély csomagban
Csomagolás
Facebook Comments
Comments are closed.

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használok, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A weboldal további használatával jóváhagyod a cookie-k használatát. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.